Prečo nízkosacharidovú dietu?

Väčšina ľudí sa v živote dostane do obdobia keď nieje úplne spokojná so svojou váhou, postavou, alebo zdravím a vitalitou. U mužov ako aj u žien s pribúdajúcim vekom zvykne pribúdať aj tuk a to hlavne na problémových partiách ako je brucho, boky, alebo stehná. Stým môže byť spojená aj strata sebavedomia a celkový nepríjemný pocit zo samého seba.

Veľké percento populácie si stále myslí že za priberanie je zodpovedný tuk, ktorý ale v skutočnosti nieje hlavnou príčinou. Hlavnou príčinou je konzumácia sacharidov (cukrov) ktoré  zvyšujú hladinu inzulínu v krvi, ten potom zabezpečí to že tuk z potravy sa nepremení na energiu ale uloží sa v tukových bunkách a my priberáme. Následne prídu na rad diéty hladovky ktoré hraničia so sadomasochizmom a po ich ukončení sa stratené kilá nielen že vrátia späť ale občas sa objavia aj nejaké naviac tzv. jojo efekt.

Tu prichádza možnosť skúsiť úplne nový spôsob stravovania, takzvanú nízkosacharidovú diétu alebo jej prísnejšiu formu ketogenickú (keto) diétu, ktorá je striktnejšia v množstve prijatých sacharidov no o to účinnejšia pri spaľovaní tukov.

cukor, priberanie, dieta

Ako na to?

Nízkosacharidová diéta spočíva v obmedzení konzumácie sacharidov ktoré sa vyskytujú hlavne v jedlách ako cestoviny, chlieb alebo sladkosti a nahrádza ich konzumáciou prírodných zdravých tukov, bielkovín a zeleniny.

Viaceré štúdie (napríklad The New England Jurnal of Medicine) na tému chudnutia potvrdili že nízkosacharidová diéta je najlepšou alternatívou pre ľudí ktorý nechcú hladovať alebo rátať každú kalóriu. Ketogenické a nízkosacharidové diéty majú taktiež pozitívny účinok na ľudské zdravie

Dlhé roky panoval názor že tuk je hlavným problémom v našej strave. Naopak nízko-tučné produkty ktoré sú často plné cukru, začali zaplavovať regály supermarketov, čo bola pravdepodobne veľká chyba a jedna z príčin epidémie obezity.Eurostat odhalil, že v roku 2014 malo v EÚ 51,6 percent občanov nad 18 rokov nadváhu, 35,7 percent bolo tesne na hranici obezity a 15,9 percent obéznych.

Novodobé štúdie poukazujú nato že neexistuje žiadny dôvod báť sa tukov v našej strave. Tuky sú nášmu zdraviu veľmi prospešné a slúžia ako spoľahlivý zdroj energie.Pri nízkosacharidovej diéte môžete jesť toľko tukov koľko budete potrebovať aby ste sa cítili spokojný a najedený, nebudete pociťovať hlad, budete chudnúť a pribudnú aj ďalšie zdravotné benefity, ktoré sa prejavia skôr než by ste čakali.

Pýtate sa: ” ako to funguje ? “. Keď sa začnete vyhýbať cukrom a jedlám ktoré obsahujú škrob, hladina cukru v krvi sa stabilizuje a inzulín v krvi ktorý zapríčiňuje ukladanie tukov klesne. Vy sa začnete cítiť lepšie, spaľovanie tukov sa urýchli, a vy začnete chudnúť.

 

nizkosacharidova dieta, keto dieta

Problém s cukrami a škrobmi v našej strave

Všetky stráviteľné sacharidy sú v tráviacom trakte rozštiepené na jednoduché cukry. Sú absorbované krvou a zvyšujú krvnú glykózu. To zdvihne produkciu hormónu inzulín. Inzulín je náš tuk-ukladajúci hormón.
 
Inzulín je produkovaný v pankresu (obrázok). Vo väčšom množstve inzulín bráni spaľovaniu tuku a ukladá nadbytočné živiny do tukových buniek. Po nejakom čase (pár hodín a menej) to môže viesť k nedostatku živín v krvi a nástupu pocitu hladu a nekontrolovanej chuti po niečom sladkom. V tej chvíli si ľudia dajú niečo ďalšie. To znovu spustí taký istý proces a začarovaný kruh vedúci k naberaniu váhy.
 
Nízky príjem sacharidov vám zníži a stabilizuje krvnú glukózu a zníži hodnotu inzulínu. To zvýši uvoľňovanie tukov z vašich tukových zásob a urýchli ich spaľovanie. To obyčajne vedie k zníženiu váhy, najmä v okolí pásu u ľudí s väčším bruchom.

Čo jesť a čomu sa vyhýbať?

  • čo jesť – mäso, ryby, vajcia , zeleninu, a prírodné tuky ako maslo ,olivový olej, kokosový olej
  • čomu sa vyhýbať – cukor, sladkosti, jedlá čo obsahujú múku, jedlá čo obsahujú škrob (chlieb, ryža, cestoviny, fazule, zemiaky)

Základné pravidlo je:” jedzte keď ste hladný.”Nemusíte rátať žiadne kalórie ani vážiť jedlo. Vyraďte zo stravy odtučnené produkty a výsledky sa dostavia velice rýchlo.Vyberte si nejaký z receptov na našej stránke.

Základné potraviny

čo jesť pri nizkosacharidovej diete
množstvo sacharidov je uvedené na 100g

Čomu sa vyhýbať pri nízkosacharidovej / keto diete

množstvo sacharidov je uvedené na 100g

Čo piť pri nízkosacharidovej alebo keto diete ?

čo piť pri keto diete

Kto by mal zvážiť riziká pred začatím diety ?

Väčšina ľudí môže začať s nízkosacharidovou dietou bez obáv.No ak patríte do jednej z týchto troch skupín mali by ste byť opatrnejší a venovať viac času príprave, poprípade to konzultovať s vaším lekárom:

  • Ak sa liečite na cukrovku a beriete inzulín
  • Ak sa liečite na vysoký krvný tlak.
  • Ak kojíte dieťa

Ak nepatríte ani do jednej z týchto skupín nič by vám nemalo brániť začať s diétou.

 

POZOR! Aj keď má nízkosacharidová diéta množstvo preukázateľných benefitov pre ľudské zdravie, stále patrí medzí kontroverzné diety.Hlavné riziko je u ľudí ktorý užívajú lieky na cukrovku alebo vysoký krvný tlak. Pred začatím diéty by malo byť dávkovanie liekov  prediskutované s lekárom.

Aké sú zdravotné benefity nízkosacharidovej diety ?

V prírode neexistuje živočích, ktorý by potreboval asistenciu výživového poradcu alebo kalorickú tabuľku aby vedel akú a koľko potravy môže konzumovať. A aj tak, pokiaľ jedia potravu, pre ktorú boli stvorení, zostávajú na svojej normálnej váhe, nekazia sa im zuby, netrpia cukrovkou ani srdcovými chorobami. Prečo by mal byť človek výnimkou? Ak sa rozhodnete dodržiavať zásady nízkosacharidového stravovania pocítite jeho výhody pre ľudské zdravie medzi ktoré patrí hlavne:

Zníženie hmotnosti

Väčšina ľudí začne konzumovať obmedzené množstvo sacharidov pretože chce schudnúť. Viaceré štúdie dokázali že nízkosachardiová dieta s vysokým obsahom tukov je účinnejšia ako bežné diéty založené na počítaní kalórií alebo vyhýbaniu sa tukových jedál.

AJ keď je chudnutie hlavným dôvodom prečo ľudia začnú s nízkosacharidovov diétou nie je to vždy pravidlo, množstvo ľudí sa stravuje bez sacharidov pre blahodárne zdravotné účinky.

Pomoc pri problémoch s trávením

Nízkosacharidová dieta pomáha pri viacerých problémoch súvisiacich s trávením ako je napríklad nadúvanie, hnačka, kŕče alebo bolesť.

Pre niektorých ľudí je to najväčšia výhoda nízkosachoridovej diéty a zlepšenie často možno pozorovať už po prvých  týždňoch.

 

trávenie

Ďalšie zdravotné benefity ktoré sa preukazujú pri keto diéte sú liečba vysokého krvného tlaku,akné, fyzickej výdrži,  epilepsie, migrény, epilepsii a pri liečbe alzhaimera