Ketogénna (keto) diéta

Ketogenická alebo keto dieta je vlastne nízkosacharidová dieta s veľmi obmedzeným denným príjmom sacharidov v rozmedzí od 20-30g sacharidov denne, ktorá vám pomôže páliť tuk oveľa efektívnejšie.Po celom svete veľké množstvo ľudí začalo s ketogeickou dietou pre benefity ktoré ponúka ako napríklad chudnutie, zlepšenie zdravotného stavu, a zvýšenie energie. Na našej stránke môžte nájsť rady, typy a jedálničky a všetky potrebné informácie aby ste mohli začať s ketogenickou dietou založenou na konzumácii výživných jedál aj vy, a zmenili tak svoj život.

Ako funguje ketóza ?

Ketogénna diéta funguje na princípe spaľovania molekúl ktoré sa volajú ketóny. Naše telo vytvára ketóny keď potrebuje alternatívny zdroj “paliva” pretože je krvný cukor (glukóza) na nízkej úrovni.

Ak príjmeme len veľmi obmedzené množstvo sacharidov v pečeni sa začne proces pri ktorom sa z tuku vytvárajú ketóny ktoré potom slúžia ako palivo pre celé telo a hlavne mozog.

Náš mozog a svaly denne spotrebujú veľké množstvo energie a tú nedokážu prijať priamo z tukov. Musia využívať buď glukózu alebo ketóny.

Pri keto diéte celé vaše telo začne využívať ako zdroj energie tuky. Začne sa  spaľovanie tukov 24 hodín denne 7 dní v týždni.Čím nižšia bude hladina inzulínu v krvi, tým viac tukov bude vaše telo spaľovať. Bude pre vás oveľa jednoduchšie spáliť tuk z problémových miest ako brucho, boky, zadok a podobne.

Keď vaše telo produkuje ketóny. Dostane sa do metabolického stavu ktorý sa nazýva ketóza. Najjednoduchší spôsob ako dosiahnuť ketózu je držať hladovku = nejesť vôbec nič, ale nikto nemôže hladovať večne 🙂 takže to nebude najlepší nápad z pohľadu celkového zdravia. Na druhú stranu  pri ketogénnej diéte môžete  jesť do sýta a aj tak  dosiahnuť stav ketózy a tým pádom schudnúť.

 

ketóny, tuky , ketóza
proces ketózy

Čo jesť a čomu sa vyhýbať?

  • čo jesť – mäso, ryby, vajcia , zeleninu, a prírodné tuky ako maslo ,olivový olej, kokosový olej
  • čomu sa vyhýbať – cukor, sladkosti, jedlá čo obsahujú múku, jedlá čo obsahujú škrob (chlieb, ryža, cestoviny, fazule, zemiaky)

Základné pravidlo je:” jedzte keď ste hladní.”Nemusíte rátať žiadne kalórie ani vážiť jedlo. Vyraďte zo stravy odtučnené produkty a výsledky sa dostavia velice rýchlo.Vyberte si nejaký z receptov na našej stránke.

Povolené potraviny pri keto diéte

čo jesť pri nizkosacharidovej diete
množstvo sacharidov je uvedené na 100g

Čomu sa vyhýbať pri keto diéte

množstvo sacharidov je uvedené na 100g

Čo piť pri keto diéte ?

čo piť pri keto diete

Kto by mal zvážiť riziká pri keto diéte ?

Väčšina ľudí môže začať s keto diétou bez obáv.No ak patríte do jednej z týchto troch skupín mali by ste byť opatrnejší a venovať viac času príprave .

  • Ak sa liečite na cukrovku a beriete inzulín
  • Ak sa liečite na vysoký krvný tlak.
  • Ak kojíte dieťa

Ak nepatríte ani do jednej z týchto skupín nič by vám nemalo brániť začať.

POZOR! Aj keď má ketogenická diéta množstvo preukázateľných benefitov pre ľudské zdravie, stále patrí medzí kontroverzné diéty.Hlavné riziko je u ľudí ktorý užívajú lieky na cukrovku alebo vysoký krvný tlak. Pred začatím diéty by malo byť dávkovanie liekov  prediskutované s lekárom.

Aké sú zdravotné benefity ketogenickej(keto diety)?

  • Zníženie hmotnosti. S ketogénnou je možné schudnúť naozaj rýchlo, bez počítania kalórií, váženia potravín alebo drahých 100% účinných magických prípravkov na chudnutie.
  • Obnovenie správneho fungovania trávenia.Vo väčšine prípadov, ľudia ktorý začali s keto diétou zaznamenali znížený výskyt dokonca úplne zmiznutie problémov ako  plynatosť, zápcha, hnačka, pálenie záhy, hlasité pohyby čriev alebo bolesti brucha.
  •  Pomôže so závislosťou na cukre. Cukor je pre náš mozog ako droga. Veľa ľudí ma problém odolať sladkostiam a sladeným nápojom pretože sladká chuť v ústach spôsobuje v našom mozgu blažený pocit podobný tomu ako keď si fajčiar zapáli cigaretu. keto diéta pomôže potlačiť nutkanie na cukor už v prvých týždňoch v niektorých prípadoch ho dokáže aj úplne eliminovať.
  • Môže pomôcť pri liečbe cukrovky 2. typu.